Koncepcja szkoły
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 47 im. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO W SZCZECINIE na lata szkolne 2013 – 2017
Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o:
- Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. nr 4, poz. 17)
- Kartę Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz. U. z 2006r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.)
- Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (DZ.U.
z 2009 r. nr 168 poz. 1324) - Konwencję o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.
- Statut Szkoły Podstawowej nr 47 W Szczecinie
- Program wychowawczy SP nr 47
- Program profilaktyczny SP nr 47
MISJA SZKOŁY
“Myślenie poszerza przestrzeń wolności i otwiera horyzonty nadziei.” ks.Józef Tischner
WIZJA SZKOŁY
Wizją szkoły jest wykształcenie absolwenta potrafiącego podjąć bez problemów naukę
w gimnazjum. Orientującego się w podstawowych aspektach codziennego życia, świadomego najważniejszych norm etycznych, otwartego na świat i życzliwie nastawionego na innych. Takiego, który w stopniu umożliwiającym porozumiewanie opanował język obcy i rozumie zasady korzystania z wszystkich mediów. Istotna dla społeczności szkolnej jest współpraca
z rodzicami i lokalnym środowiskiem, a także promowanie szkoły na zewnątrz.
PRIORYTETY SZKOŁY
- wychowanie przez sztukę i obcowanie z kulturą
- rozwijanie uzdolnień matematycznych
- solidna znajomość języka obcego (m.in. klasy „dwujęzyczne”)
- kształtowanie szacunku dla przyrody
- wdrażanie Oceniania Kształtującego
- rozwój technologii informatycznej i jej zastosowanie
- słuchanie głosu uczniów i rodziców w sprawie nauczania
- tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się
- przygotowanie uczniów do osiągania sukcesów w dalszym życiu
- twórcze i krytyczne wdrażanie zmian
- wdrażanie do zdrowego trybu życia w tym podejścia Slow Food do odżywiania
- praca z uczniem zdolnym i prowadzenie zajęć pozalekcyjnych
- informacyjna funkcja oceny
- podejmowanie wyzwań w nauczaniu i uczeniu się.
- wychowanie patriotyczne i regionalne
- edukacja europejska.
MODEL ABSOLWENTA
Nasz absolwent jest:
- ciekawy świata i ludz
- otwarty na ich potrzeby
- tolerancyjny
- asertywny
- krytyczny wobec siebie
- wrażliwy na krzywdę drugiego człowieka
Odczuwa potrzebę:
- nabywania nowych umiejętności i stałego ich rozwijania,
- pogłębiania wiedzy,
- poznawania zdobyczy cywilizacyjnych,
- rozumienia zjawisk, które go niepokoją lub interesują,
- kontaktu z ciekawymi ludźmi.
Nie sprawia mu to większych trudności, bo:
- sprawnie posługuje się językiem ojczystym,
- ma solidne podstawy do dalszej nauki języka angielskiego i niemieckiego,
- potrafi obsługiwać programy komputerowe,
- wie, gdzie szukać potrzebnych informacji – umiejętnie korzysta z biblioteki i internetu,
- samodzielnie rozwiązuje wiele problemów dydaktycznych.
Nasz absolwent jest kulturalny i ma szerokie zainteresowania:
- chodzi do kina, teatru, muzeów i na koncerty,
- uczestniczy w imprezach turystyczno – krajoznawczych,
- potrafi się zachować odpowiednio do sytuacji,
- Przestrzega ogólnie przyjętych norm obyczajowych.
KONCEPCJA ROZWOJU SZKOŁY W POSZCZEGÓLNYCH OBSZARACH
-
Zarządzanie i organizacja
- Wymiana komputerów w pracowni komputerowej, aktualizowanie oprogramowania
- Doposażenie sal lekcyjnych w tablice interaktywne i rzutniki oraz instalacja internetu bezprzewodowego
- Bieżąca aktualizacja strony internetowej
- Wprowadzenie dziennika elektronicznego
- Wymiana wyposażenia sal lekcyjnych (szafy, ławki, krzesła)
- Zorganizowanie na płycie boiska miejsca zabaw dla uczniów klas 0-3 (rozrysowanie gier na płycie boiska)
- Współpraca z klubem Bushido – Morus
- Cykliczne wyjścia uczniów do Teatru Lalek Pleciuga, Kina Pionier, Muzeum Narodowego, Zamku Książek Pomorskich, Filharmonii Szczecińskiej
- Ścisła współpraca z Radą Rodziców i Radą Osiedla
- Współpraca z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym
- Organizacja nadzoru pedagogicznego i ewaluacji wewnętrznej
- Współpraca ze Związkiem Ukraińców w Polsce
- Zapewnienie uczniom bogatej ofert zajęć pozalekcyjnych
-
Wychowanie i opieka
- Diagnoza sytuacji i potrzeb wychowawczych
- Organizacja i udzielanie pomocy pedagogicznej i psychologicznej uczniom i rodzicom
- Opieka nad dziećmi zaopiniowanymi przez PPP
- Diagnoza i monitoring realizacji obowiązku szkolnego
- Organizacja opieki w czasie wolnym (świetlica, koła zainteresowań, zajęcia sportowe, rajdy)
- Udział dzieci w konkursach
- Realizacja działań wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki szkoły
- Realizacja programu „Bezpieczna Szkoła”
- Współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami
-
Kształcenie
- Umożliwienie uczniom wszechstronnego rozwoju poprzez dostosowanie programów nauczania do możliwości i potrzeb uczniów. Stosowanie różnorodnych metod i form pracy oraz prowadzenie szerokiej gamy zajęć pozalekcyjnych
- Kształcenie umiejętności logicznego myślenia i wykorzystania wiedzy w praktyce
- Wprowadzenie nowatorskich rozwiązań programowych i innowacji
- Stosowanie różnorodnych sposobów wspierania i motywowania uczniów (stosowanie OK)
- Zwiększanie szans edukacyjnych uczniów będących w różnym wieku w jednej klasie poprzez indywidualizację procesu nauczania
- Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów, podejmowanie działań przyczyniających się do poprawy wyników nauczania
- Analizowanie różnymi metodami wyników sprawdzianu. Formułowanie i wdrażanie otrzymanych wniosków
- Organizowanie i realizacja procesów edukacyjnych w oparciu o współpracę pomiędzy nauczycielami klas 0-3 i 4-6
- Zapoznanie uczniów i rodziców z ważnymi dokumentami szkoły
- Wdrażanie do samorządności poprzez działania samorządu uczniowskiego